torstai 16. kesäkuuta 2016

KAIKKI TIET VIEVÄT ROOMAAN

Niin se loma vaan alkoi lähetyä loppuaan ja lähdettiin sunnuntaina ajeleen Roomaa kohti. Alkuperäinen suunnitelma oli,että ajetaan Roomaan vasta maanantai aamuna, mutta kun oltiin katteltu aamuruuhkia muutamana aamuna ja Roomaankin oli mentävä, niin varattiin Hotels.comin kautta sellanen mukava 4 tähden hotelli myös Roomasta, ettei tarvi sitten lähteä ajaan maanantai aamuna kolmen jälkeen. Hotelli oli ihan älyttömän halpa,vaikka olikin vain parin kilsan päässä keskustasta, oliskohan ollut 2,3 kilsaa Trevin suihkulähteelle :) Mun mielestä 50 euroa yö tasokkaassa hotellissa on jo halpa hinta! :)

Oltiin hotellilla puolen päivän pintaan, sillä sunnuntaisin ei oo pahemmin aamupäivisin ruuhkia. Tykkäsin tosi paljon tosta hotellihuoneesta, sillä sekin oli kahdessa tasossa, mikä tuo omalta osaltaan ainakin mulle sellasta kivaa fiilistä. Ylemmällä tasolla oli vaatehuone/komero ja kylppäri, ja alemmalla tasolla oli sänky, minibaari&tv yms. Tykkäsin :)  Kun olin levittänyt tavarat pitkin huonetta ja kollannut laukut uuteen järjestykseen, niin lähdettiin käveleen kohti Hop on/Hop Off- bussipysäkkiä. Sunnuntaisin, kun tupakkakaupat on kiinni ja lähin bussilippu-automaatti oli monen kilometrin päässä, niin lähdettiin käveleen. Tosin reipas kävely 30 astee helteessä muuttui hyvin nopeesti taksimatkaks :D Taksilla mentiin rautatieasemalle, josta hypättiin bussin kyytin. Ite tykkään noista Hop on/Hop off- busseista, sillä niitten kanssa saa kuitenkin mennä aika vapaasti kaikki tärkeimmät kohteet. Todettiin heti,että kaikkiin kohteisiin ei millään keritä, joten  pitää varmaan tehdä uus reissu myöhemmin! :D

Bussilla mentiin pari kierrosta, sillä jos lippu on koko päiväks niin musta sillon siitä otetaan ilo irti. Lisäks tuola bussin yläkerrassa oli ihanan viileä eikä auringon porotus tuntunut niin kuumalta. Ekalla kierroksella jäätiin pois Colosseumin pysäkillä, jossa ihasteltiin jonkun aikaa sitä valtavaa työmäärää mikä tossa on ollut!! Paikalla oli myös ihan hirveä määrä hääpareja, jotka ikuistivat Colosseumin hääkuviinsa! ♥

Colosseumin jälkeen mentiin bussilla taas pari pysäkkiä ja jäätiin Vatikaatin pysäkillä pois. Ei menty Vatikaaniin, sillä eihän sinne enää pääse ilmaseks. Eikä meillä ollut aikaa sen kummemmin sitten jäädä sinne jonottaan, kun ihmisiä oli ehkä pari sataa jonossa ennen meitä. Laitettiin myös meijän postikortit Vatikaanin postilaatikkoon, niin vissiin yks kortti on tullut perille ja muut on sitten jäänyt matkalle - noloa! :(

Vatikaanista jatkettiin uudestaan bussin kyytiin ja mentiin uudestaan kierros läpi, tällä kertaa vaan katteltiin maisemia, kun kuvat oli jo otettu :D Roomassa oli muuten ihan normaalia,että jos oli Smartti, niin se sai parkkeerata mopoparkkiin.. aika kätevää ;)

Vatikaanista jatkettiin uudestaan bussin kyytiin ja mentiin uudestaan kierros läpi, tällä kertaa vaan katteltiin maisemia, kun kuvat oli jo otettu :) Sunnuntain kunniaks pari pysäkkiä oli suljettuna, joten käveltiin  6s pysäkiltä - eli espanjalaiset portaat Trevin suihkulähteelle.Matka ei ollut pitkä, mutta matkan aikana tein havainnon,että poliisin karhuryhmät vartioi lähes joka kulmalla eli rynnäkkökiväärein varustetut poliisit vartioivat koko kaupunkia. Oletan,että tämä liittyy yleiseen turvallisuustilanteeseen, sillä näitä karhuryhmiä oli vähän joka kaupungissa, sielä missä oli paljon ihmisiä.

Totesin tossa hotellille päästyäni,että taisin vähän palaa lisää ja raitamekon olkaimet on nyt sitten aika kivasti ikuistettu iholle..Illalla seurattiin Suomen peliä ja mentiin ajoissa nukkuun. Aamulla syötiin kunnon aamupalat hotellilla ja oltiin iloisia,että tultiin Roomaan ajoissa, sillä Rooman aamuruuhka oli ihan mieletön. Varattiin autovuokraamoon menoon tunti, mikä on 20 kilometrin matkaan aika paljon aikaa, eikä sekään meinannut riittää. Lopulta  vietiin auto takas autovuokraamoon ja sieltä sitten kentälle.Oltiin kentällä 2 tuntia ennen lennon alkuperäistä lähtöaikaa, mutta "onneks" lento oli myöhässä ja kerkisin vielä tekeen viime hetken ostoksia kentällä ;)

Kotimatkahan alkoi sitten sillä meinigillä,että T alkoi tekeen töitä saman tien, kun päästiin koneesta pihalle ja tiputin sen sitten matkalla jo työhommiin.. siitä se reissuleskeily sitten alkoi :/

Reissusta jäi tosi hyvä fiilis ja oonkin nyt sitten valinnut jo kuvat mitä kehitetään ihan valokuviks asti. Haluaisin siis makkariin sellasen kivan valokuvaseinän/kollaasin meijän kuvista :)

Ootteko käyneet Roomassa? Millaisia ajatuksia Rooma teissä herättää? :)

Sellasta tällä kertaa, mukavaa vaikkakin hieman sateista torstaita! ♥

1. Oliko bussissa yhtä hyvä opas kuin Nykissä?
    Ihania nää reissukuvat, saa kyllä toivomaan, että itsekin joskus pääsis tuonne :)

1. Ei ollu, meillä oli vaan nauhat ja napit :( Ei ollut "yeah,right now" eikä "empirestatebuilding" , haha! :D Rooma on kyllä hieno paikka! ♥

2. En ole käynyt Roomassa, mutta sinne pääsystä haaveilen kyllä :) eikä nää sun kuvat yhtään helpottaneet kuumeilua, joten kiitos vaan ;)

1. Heh, Roomassa on kyllä sitä jotain ♥ Eikä tonne kyllä yks päivä riitä millään.. Veikkaan,et sinne sais uppoon helposti pari viikkoa, jos kävis museoissa yms. :)

3. Aivan upea Rooma <3 Vitsi matkakuume tonne vaan kasvaa, mutta onneks on tonne matka tiedossa :) Oon aina haaveillut Roomasta ja Venetsiasta. Tollasella Hop on/Hop off bussilla vois itsekki joskus mennä, en oo nimettäin koskaan kokeillut! :D Haluaisin muuten kysyä mitä mieltä olit italialaisesta ruuasta, oliko se niin hyvää kuin sanotaan? ;)

1. Ihanaa, koska ootte menossa? ♥ Oon todennut,et jos on vähän aikaa, niin tollasella bussillä näkee semipaljon lyhyessä ajassa, eikä noi ny ollut muistaakseni kuin 15-20 euroa/päivä/hlö. Mä tykkään kyllä italialaisesta ruuasta, oon syönyt sitä niin paljon,et oon koukussa! :D Oon jopa ostanut pari keittokirjaa ja tehnyt niitä ruokia kotonakin ^_^

2. Joulukuussa :) Juu toi Hop/Hop off bussi kuulostaa kyllä hyvälle, sitä pitää kokeilla :) Ja kiva kuulla, että tykkäsit italialaisesta ruuasta, se on kyllä ihan parasta munkin mielestä :D

3. Oi, Rooma jouluvaloissa! <3 Kannattaa kyllä ehdottomasti harkita tota bussia, sillä niillä näkee tosi hyvin :) Italialainen ruoka! <3

4. Voihan Rooma. En ole käynyt, mutta elokuvista ja telkkarista nähnyt kyllä. Kaunis kaupunki <3 -Aino

5. Haluaisin palata Roomaan joskus uudelleen, kun olen siellä kerran ollut 4 päivää reilaamisreissulla. Samoja kuvia löytyy minunkin albumista, mutta voisin käydä siellä uudelleen. 40 asteen helle jäi mieleen, joten ehkä seuraava reissu voisi olla keväällä tai syksyllä:) Ihanalta näytti teidän matkakuvat!

1. Toi sunnuntai oli kans ihan järkyttävän kuuma ja aurinko paistoi ihan pilvettömältä taivaalta - onneks bussi oli avomalli ja ylhäällä oli ihana pieni tuulenvire :) Off-sesongilla tonne oikeesti kannattaa lähteä,sillä turisteja on ihan sikana liikeenteessä kesällä :/ Kiitos :)