maanantai 9. huhtikuuta 2018

SAN FRANCISCO part. 1

Meillä oli San Franciscoon varattuna 2 päivää, mikä on auttamattomasti aivan liian vähän, mutta saatiin ainakin pintaraapaisu kyseisestä kaupungista T:llekin. Oon aiemmilla reissuilla pyörinyt ympäri kaupunkia ja käynyt aika monessa paikassa, joten nyt sitten vaan tehtiin sellanen "tiivistelmä", mitä käytiin T:n kanssa katsomassa. Ajattelin,että jaan nää päivät kahteen eri postaukseen,ettei näistä nyt ihan tuu mitään kilometripostauksia! :)

Tosiaan majoituttiin Alamedassa, mun au pair- host- perheellä, johon en kuitenkaan ikinä mennyt au pairiksi, mutta mun piti mennä. Tää oli nyt kolmas vierailu heidän luonaan ja oli aivan ihanaa, että saatiin majoittua heidän luokseen! Alamedasta on todella näppärä kulkea ferryllä (vesibussi?) San Fransiscoon. Yhden suuntainen matka taisi kustantaa 4 dollaria ja menopaluu oli 7,5 dollaria. Eli autoiluun ja parkkimiseen verrattuna hyvin edullista. Me tultiin ferryllä suoraan Pier 41:lle, joten siitä oli sitten helppo käydä katsomassa merileijonia, jotka on vallannut Pier 39:n.  On ehdottoman kiellettyä ruokkia niitä, mutta jälleen kerran nähtiin, kun niille oli heitetty ruokaa. Ärsyttävää! Merileijonista lähtee muuten aikamoinen haju.. ja meteli! :D

Pier 39:n jälkeen lähdettiin kävelemään rantaa pitkin kohti Hyde/  Powell - cable carin pysäkkiä ja matkalla käveltiin myös Fishermans Wharfin ohi. Fishermans Wharfilla oli monen monta kala/mereneläväravintolaa ja kuumana päivänä, niinkuin mekin tuola oltiin, niin kalan tuoksu on aika voimakas. Jos tonnepäin eksytte, niin kannattaa ehdottomasti pysähtyä myös ihailemaan niitä kaikkia veneitä ja laivoja, joita on parkissa satamassa.

Käytiin ostamassa liput cable cariin, jotka oli mun mielestä aika hintavat, 7 dollaria/ lippu. Noh,mutta en oo aiemmilla reissuilla niitä käynyt kokeilemassa, joten pitihän nekin nyt sitten testata. T oli ihan liekeissä noista ja saatiinkin jonottaessa ihailla vaunuja ja niiden kääntämistä. Yleensä tonne on kuulemma parin tunnin jono, mutta me selvittiin noin puolen tunnin jonotuksella.

Oli kyllä mukava viilettää noita kaikkia mäkiä cable carilla ja mentiinkin sitten Union Squarelle asti sillä. Siinä käytiin sitten vähän Victoria's Secretillä ostoksilla, kun sattui sopivasti olemaan siinä. Shoppailun jälkeen lähdettiin kipuamaan kohti Chinatownia, sillä se on kyllä ihan must see, jos käy San Franissa! Jos en nyt ihan väärin ole kuullut, niin San Franin Chinatownissa on maailman suurin kiinalaisten keskittymä Aasian ulkopuolella. Toki tilanne on voinut muuttua, mutta näin mulle kerrottiin ekalla reissulla 2010.

Chinatownissa tunnelma on ihan mieletön! On paljon ravintoloita, kauppoja ja ihania katuja. Ei tällä kertaa pysähdytti sen kummemmin kuin pariin kauppaan, kun tarkoituksena oli vaan kävellä läpi matkalla kohti North Beachiä ja Coit toweria. Chinatowniinkin pitäisi varata ihan kunnolla aikaa.

Maantieteellisesti ei oltu linnuntietä kovin kaukana Coit towerista, mutta.. katuja pitkin kävellessä se olikin varmaan puolen tunnin matka - suurimmalta osin ylämäkeen! ;)

Mietin tossa vaan kuvaa ottaessa, että miten toi parkkeeraus tehdään :D

Vihdoin päästiin Coit towerin juurelle ja olihan tuolta aika mahtavat maisemat! Ei kiivetty tonne ylös asti, kun sielä olis ollut noin tunnin jono ja oltiin katottu, että voitais mennä reilun tunnin päästä lähtevällä ferryllä takaisin Alamedaan. Noh, koska olin juonut kahvia, niin oli sitten pakko käydä vessassa Coit towerilla. Oltiin ennen reissua puhuttu Marjan kanssa puhuttu mustista leskistä (myrkkyhämähäkki) ja olin ollut jotenkin siinä uskossa,että ei niitä nyt San Franissa mene.. Sitten meen Coit towerissa sinne vessakoppiin ja ensimmäinen ajatus oli, että hämähäkin verkkoa seinällä ja katos vaan, oonkin sitten mustan lesken kanssa samassa kopissa. Enpä sitten kovin kauaa viihtynyt kyseisessä vessassa.. Illalla sitten puhuttiin päivän tapahtumia Alamedassa hostien luona ja kerroin, että olin nähnyt mustan lesken, jota ainakin itse pidin vaarallisena.. Sitten hostini kertoivat, että ei täälä kukaan niitä pelkää, että niitä vilistää ulkona ihan hirveästi?! Sillai hyi, en ollut koskaan edes ajatellut, niitä vois mennä mun niin turvallisessa San Franissa& Alamedassa.. :/

Coit towerilta maisemat oli kyllä ihan mielettömät ja sieltä näky kyllä ihan joka puolelle. Alla olevassa kuvassa näkyy Lombart Street, joka nähtiin cable carista, mutta ei käyty sitä erikseen katsomassa. Lombart street on siis maailman mutkaisin katu, jonka varrella oikeasti asuu ihmisiä.. :)

Coit towerista lähdettiin kipuamaan alaspäin Filbert stepsejä / hidden stepsejä pitkin. Noi on sellaiset portaat, jotka tulee tavallaan vähän niinkuin toisten pihojen läpi, vaikka ne onkin ihan julkiset portaat ja kulkeminen on sallittua. Niitä pitkin kun kävelee alaspäin, niin voisi kuvitella olevansa jossain ihan muualla - sielä pystyy kuulemaan papukaijojen ääniä ja jopa näkemään papukaijan. Eli sieltä löytyy kaikki San Franin hylätyt/karanneet papukaijat istumasta puista. Ne on ehkä hieman lisääntyneet sielä, joten meno oli kuin viidakossa! ;)  Olin kerran aiemmin kulkenut noita pitkin ja koin,että ne oli T:stäkin kivat, joten tultiin sitten niitä pitkin kohti rantaa. Portaat itseasiassa loppuu käytännössä katsoen suoraan Leviksen pääkonttorin eteen, joten käytiin sittten vielä sielä poikkeamassa liikkeessä.Tällä kertaa ei löydetty mitään, mutta saatiin ainakin varmuus, että tultaisiin uusimaan T:n vaatekaappia reissun aikana.. Levikseltä käveltiin sitten ferry buildingille, eli Pier 5:lle, josta päästiin Alamedan ferryyn.

Musta tuntuu, että San Fran oli vähän niinkuin Lontoo, siitä ei koskaan saa tarpeekseen - aina löytyy jotain uutta nähtävää. Kaupunkina ihan mielettömän ihana!

Onko teillä sellasta kestolempparikaupunkia, johon on aina ihana matkustaa? Mites toi mäkiparkkeeraus - onnistuisko? :)

1. Mun yhtenä suurimpana unelma-kohteena lapsesta saakka on ollut San Fransisco ja näitä sun kuvia katsellessa se matkahaaveen toteuttaminen kuumottelee oikein pahasti! Todella ihania kuvia ja ihanan kuuloinen päivä ollut teillä tuolla ♥ Innolla oottelen seuraavaa postausta tuolla ja ehkä alan kurkkimaan lentojen hintoja tuonne saaakka :D

1. Kannattaa checkata noi SASin lennot, kun aikanaan ostettiin Miamiin lennot 330e / meno-paluu, niin samalla rahalla olis saanut lennot Californiaan! ;) Mut San Fran on kyllä aika unelmakaupunki! <3

2. Että rakastan tota paikkaa ja kaikka sen ympärillä, jäi sydän tuonne kyllä. <3 Kyllä Frisco ennemmin, kuin Nyki. <3

1. San Fran ja koko Bay area on kyllä ihan <3 Sinänsä hassua, että vaikka se on niin kaukana, niin se on usein mielessä <3 No joo, molemmat on niin omanlaisensa, mutta kylSan Fran vie voiton <3

3. Todella kiva postaus Terhi! <3 San Fransisco kiinnostais kyllä muakin, niin kauniin näköinen paikka :) Ja haha tuo autojen parkkeus, siis täh :D Niin suloisia nuo hylkeet!

1. Kiitos, mukava kuulla,että tykkäsit postauksesta! <3 San Fran on kyllä ihana kaupunki - luulen,että tykkäisit siitä! <3

4. Kannattaa miettiä siltä kannalta, että se kaksi päivääkin on parempi kuin ei mitään ;) Vaikka toki ymmärrän että heti tulee fiilis että se on liian vähän. Kuten meidänkin vähäsen alle viikko New yorkissa oli liian vähän, mutta silti parempi kuin ei mitään ja ehdittiin todella paljon tehdä kun vaan juostiin ja mentiin :D

Upeita kuvia ja todella mielenkiintoinen tuo San Fransisco, ehdottomasti haluan itsekin joskus päästä käymään tuolla! Siis ihan huikeita maisemia, ihan tajuton juttu toi merileijonaparvi tuossa laiturilla :D Kyllä tuolla rapakon toisella puolen vaan näkee ja kokee jotenkin sellasia juttuja mitkä tuntuu tosi oudoilta ja mahottomilta :D

1. No joo, olihan toi pari päivää parempi ei mitään, mutta jotenkin vaan jäin kaipaan enemmän aikaa tonne - aiemmilla reissuilla oon kuitenkin päässyt viettään tuola melkein pari viikkoa/ reissu tuola... niin 2 päivää on niin vähän :D San Fran on kyllä ihan mieletön kaupunki ja sielä on ihan mielettömästi mahdollisuuksia, mitä olis voinut kokeilla ja nähdä! <3